AniBlurbs (Column)

Anibal's thoughts on Online Marketing Strategy, Service Design, Tech, Innovation, Business and more…

Vonnis in VS legt kijkgedrag van YouTube gebruikers bloot

Over digitale voetstappen gesproken: Vonnis in VS legt kijkgedrag van YouTube-gemeente bloot.

Share
No Comments yet, your thoughts are welcome! »

Personal Branding & Media Wijsheid

Nu ik toch al aan het doorlinken ben naar Marketing Facts; er is daar nu een interessante discussie gaande naar aanleiding van een door Huub van Swieten geplaatste column: Waarom zo bang voor je digitale footprint?

Waar ik mij persoonlijk erg in kon vinden is dat Huub eenzelfde strategie als mijzelf hanteert t.o.v. Google/je digitale voetafdruk: Sinds ik tijdens mijn studie in 2005 begonnen ben met mijn online speeltuin, het rm2.nl netwerk, heb ik mij bewust aangemeld bij o.a. diverse dance gerelateerde fora, social networks -en communities. Uit oprechte interesse (ook vanuit mijn studie), maar mede met als doel om beter gevonden te kunnen worden door zoekmachines en dus ook door real people, vooral ook in verband met mijn muziek gerelateerde activiteiten. Daarnaast heb ik mij destijds grondig verdiept in SEO en mijn site mede daardoor diverse keren omgegooid.

Toegegeven; mijn websites zijn vandaag de dag door alle overige activiteiten een beetje in een slop geraakt (al helemaal vergeleken met de door mij gewenste benchmark, maar goed in het huis van de loodgieter lekt het, etc.). Echter in Google ben ik -zelfs internationaal en ondanks de vele miljoenen Anibal’s in de Latijns-Amerikaanse contreien- perfect vindbaar en is er geen twijfel over mogelijk dat men met “de enige echte Anibal uit Amsterdam” te maken heeft ;)

Nu, de consequenties van mijn online handelen zijn, naar mijn mening, merendeels positief uitgevallen -mag ik verwachten en hopen dat dit in de toekomst ook zo blijft?- echter, ik behoor tot de zogenoemde selecte groep digerati; Ik zat op MySpace lang voordat Hyves critical mass had weten te bereiken, had toegang tot de webmastertools van Google om mijn resultaten te optimaliseren en was dus al met voorbedachte rade actief bezig een digitaal spoor online achter te laten, lang voordat privacy en de cache van Google op het toneel van het publieke debat (in Nederland) verschenen… Kortom; ik weet aardig hoe de privacy vork in de online steel zit, maar wat als je dat niet weet?

Als je niets te verbergen hebt, is er niet veel aan de hand zou je zeggen en dat is deels ook zo, maar zou ik net zo tevreden zijn als de resultaten hetzelfde zouden zijn geweest zónder dat ik wist wat de gevolgen van mijn online acties zouden zijn? Diverse van mijn ex-collega’s hebben rond de tijd dat dit een issue werd, ik meen naar aanleiding van het ontslag van een hulpverlener n.a.v. een negatieve, laagdunkende krabbel over een haar patiënten op Hyves, angstvallig hun profiel op privé gezet. En steeds meer nieuwe oude contacten die ik op Hyves tegenkom followed suit. Hun goede recht, daar niet van. Echter, er rijzen hier meerdere, diepere vraagstukken:

Wie bezit daadwerkelijk die data: Jij als gebruiker of Hyves/MySpace als facaliterende partij? En dan bedoel ik niet volgens HUN algemene voorwaarden, maar gewoon volgens de wet. En zou een site je moeten betalen voor alle data die je verstrekt als gebruiker, immers zij gebruiken die gratis verkregen info om targetting mogelijk te maken met advertenties? Zonder jouw input geen, of in ieder geval een stuk minder omzet voor de diverse profielen websites. Nee, dit is in de branche geen issue, maar wat als deze ideeën onder de gebruikers gaan leven?

Wat is de daadwerkelijke privacy policy van diverse (online opererende) bedrijven en wordt die wel nageleefd intern? Er zijn namelijk normen waaraan de handeling hiervan moet voldoen, denk aan e-mail adressenbestanden en profielgegevens, geloof me ik weet uit eigen ervaring dat daar niet altijd even discreet mee om wordt gegaan en dat iedereen die het wil zich er vrij simpel toegang tot kan verschaffen. Het is wachten op een exces (die boven water komt).

Maar ook: Waar exact ligt de grens tussen privé en werk -als die überhaupt nog relevant is? Moet je je wel druk maken om je online profiel en de weekend foto’s die erop staan (terwijl je op een willekeurige bedrijfsfeest of wintersport ten overstaan van het hele bedrijf buiten je boekje gaat)? Thuiswerken, flexwerken, overuren draaien, de Blackberry continue aan; de fysieke grens tussen privé en werk vervaagt hand over hand.  En wat te denken van alle persona’s die je online hebt te managen bij de diverse sites als LinkedIn, MySpace, Hyves, MSN en de (vak)blogs die je bezoekt e.d.?

Sociaal-Maatschappelijke veranderingen zijn al vaker door de komst van nieuwe media in een stroomversnelling gekomen; denk maar aan de boekdrukkunst, televisie en nu dan de web2.0 toepassingen op het internet. En de digitale sneltrein gaat alleen maar harder rijden. Een aantal andere vragen zouden kunnen zijn: Moet je je ertegen wapenen? Moet je de mainstream/digibeten zich ertegen leren wapenen? Zoja, in welke mate en willen we dat wel op, zeg, kosten van de Staat? Moet je je erin berusten? Maar wellicht nog veel urgenter: Hoe gaan we de ons opvolgende generaties, onze kinderen, leren hiermee om te gaan? Media Wijsheid mag wat mij betreft echt nog hoger op de politieke agenda en vooral ook op die van de ouders komen te staan. Per direct.

Alleen dan komen we weer op de aloude bekende uitdagingen/problemen: Er zijn zat ouders die sowieso al niet toegerust waren om opvoeder te zijn, die daarnaast zelf ook nog eens niet “Media Wijs” zijn, laat staan dat ze het Media Wijs zijn op een zinnige, gefundeerde wijze aan hun kroost zouden kunnen doorgeven…

De ruimte en tijd die ik hier momenteel heb zijn ontoereikend om er nu dieper en tot in detail op in te gaan en er zullen vast nog vele facetten zijn waar we met zijn allen zeker nog naar moeten kijken en goed over moeten nadenken, zelf ben ik van mening that we as an industry have to take our responsibility, want als er een ding is wat de “Media/technologie/ICT/Internet cocktail” ons wel geleerd heeft, is het wel dat -zeker wanneer we het over veiligheid en privacy hebben- uiteindelijk de gebruiker de zwakste schakel is. Al met al ben ik zeer benieuwd waar dit allemaal naar toe gaat…

Share
1 comment

Marketing Shortcut of The Week

Repeat after me: In connecting with the consumer there are no shortcuts. PR Week reports on Web ‘fakery’ law change.

In a nutshell it finally puts an end to sock-puppeting and astro-turfing, in the UK. Now the following is wishful thinking on my part, but wouldn’t it be nice if this law could be instated as a standard all across the world?

The only negative point I can raise regarding this new regulation, is the very fact that’s it’s a law and thus that the industry failed to be self-regulatory: Aside from the moral stance we can take in this as honest, progressive thinking digerati AND as a consumer -e.g. that it’s wrong for a company or organization to lie and deceive or manipulate the very people that they’d want to sustainably connect with- I find it actually almost unbelievable that there are still marketers/strategists and indeed organizations out there today who are willing to use such methods! Forgotten how for example Sony’s attempt to do so with a PSP-Blog backfired immensely on them a few years back?

Question: Do you enjoy it when you find out that someone you trust has cheated or lied to you and that they did this just because they thought they could and to selfishly further their own good? Thought so. As a human being you don’t like being cheated, nobody does, and since you’re trying -on behalf of your organization- to connect with other human beings, act concordantly. You’re the professional who knows what he or she is talking about when it comes to connecting with the consumers, so convince PR, Branding, Strategy, The Board, the CEO… Whoever gave out the order, why this is akin to shooting yourself in the foot with a bazooka and then show them the alternatives that do work.

“Oh so now it’s about 2.0 and connecting, and we’re a bit low on budget, so I have this great idea: Weblogs and forums are considered 2.0 and those flashy sites are about communicating, but people are posting all kinds of negative comments about our customer service and all, so why don’t we start a conversation there? The catch is; we’re the only participants and by “we” I actually mean “me”: I’ll post a topic and then I’ll post all the comments! This way we’re on the cutting edge of communication in the middle of our target audience AND we’re still in control of our brand.”
Sorry pal, but you’re not in control of your brand. You never have been actually, only now with the advent of the internet and social media this wisdom has become more apparent, a commodity.

“I’m talking zero investment here: Only a few man-hours to write the script and post it and maybe a little monitoring afterwards, the remaining budget can go to banner placements in context with the posts; surefire traffic I’m telling ya!”
Dude this is going to cost you and your brand more than just the low budget, especially in the mid- and long-term, you’re going to look at a negative ROI.

“Huh? B-but… We’re connecting right? We’re not just “sending” anymore and -and hey we’re broadcasting on the Social Media! …Err Right?”

Newsflash: It’s about communicating and connecting with your target audience in an authentic way and hopefully conquering their minds and hearts leading to the possibility that they may become, over time, your ambassador, so you can then empower them to do so in ways that they deem most fit. In all honesty and openness.

But of course to do that, you’d need at least two crucial things: First; an open minded, progressive thinking marketer/strategist and second; a product or service that doesn’t suck. And though you may not see the effects or end results immediately, if either of these two key components is missing, than your organization is in deep serious trouble. Thing is, the trouble doesn’t always come as a bang, but could just as well creep up as a whisper and no cheap postings on user-forum and blogs is going to silence or stop either of them…

As always a sense of urgency always comes when it’s either too late or unnecessary damage has already been done. A real shame, more so because thinking about authentic ways to enthuse the consumer is actually a lot of fun and, if it works, worth a whole lot more to brag about at birthday parties afterwards ;)

Share
No Comments yet, your thoughts are welcome! »

People first, Product second

Please read this post on Seth’s blog first: The statesman, the lawyer and the marketer, or: how Seth Godin is hitting the nail on the head yet again and probably much to the chagrin of most conservative CEO’s, marketers and organizations.

His latest article represents, I believe, the fundamental challenge that awaits marketers and organizations here and across the Big Pond in the coming time. The problem here is, as Seth noticed in concluding his article, how to get your organization, CEO and shareholders behind this way of thinking, because in all honesty though it’s not a radical new philosophy on how to run a business and sell your product, it’s still not common practice.

The proof is in the pudding as they say, so my bet is as follows; should one or two leading companies or upcoming start-ups prove to successfully harness this mindset on how to run a business and manage marketing as a whole, others will have no choice but to start taking notice in order to be able to compete.

Unless of course we’re both wrong and marketers would rather be (or stay) lawyers…

Share
No Comments yet, your thoughts are welcome! »

Cloudcomputing en SaaS -de 10 uitdagingen

Eén van de grotere IT-hypes van 2008 is toch wel SaaS (Software-as-a-Service) ofwel cloud computing. De vraag is of en in welke mate deze manier van outsourcen daadwerkelijk voet aan de grond zal krijgen, ondanks de schijnbare voordelen. Dit artikel geeft maar weer eens aan dat ook software in the cloud geen one-size-fits-all oplossing is die overal op toepasbaar is en dat je als organisatie niet zomaar achter iedere buzz (web2.0, widgets, online video, mobiel en nu dus Saas) aan moet rennen. Open deur voor sommigen, maar helaas nog niet voor de meerderheid. Stay tuned.

Share
No Comments yet, your thoughts are welcome! »